Tuesday 7 January 2014

:: Vitamin Kesuburan Lelaki ::


Kesuburan lelaki berkait rapat dengan penghasilan sperma termasuk kuantiti dan kauliti sperma lelaki. Alternatif untuk meningkatkan kuantiti dan kualiti sperma adalah melalui pengambilan Vitamin. Vitamin Untuk kesuburan Lelaki adalah gabungan Vitamin E , Zinc Complex dan CoQ Health Shaklee yang membantu meningkatkan tenaga dan kesuburan lelaki. Jom kita berkongsi kebaikan dan keistimewaan Vitamin Untuk Lelaki ini.

Sperma Dan Kesuburan Lelaki


Menurut Dr. Muhilan, Pakar Runding dan Bedah Urologi Pusat Perubatan Tropicana:" bilangan sperma yang normal adalah 60 juta setiap sentimeter padu dan mereka yang mengeluarkan kurang daripada 20 juta sperma disahkan mempunyai masalah kesuburan"


Kekurangan jumlah sperma itu akan mengurangkan peluang persenyawaan dan kehamilan.


Sperma yang terlalu sedikit dihasilkan dinamakan oligospermia manakala masalah ketiadaan sperma pula digelar azoospermia.

Penyakit seperti perkembangan beguk selepas akil baligh boleh merosakkan sel-sel yang menghasilkan sperma begitu juga penyakit lain seperti demam yang terlalu panas dan jangkitan pada testis.

Selain masalah genetik seperti kecacatan genetik sejak lahir iaitu mempunyai satu testis sahaja, faktor luar juga mempengaruhi jumlah dan kualiti sperma.

Antaranya memakai pakaian terutamanya seluar dalam yang ketat kerana jumlah sperma akan jatuh jika testis berada dalam keadaan panas.

Ramai yang tidak tahu dengan selalu meletakkan komputer riba di riba turut mengurangkan sperma kerana haba yang dihasilkan.


Pengambilan dadah seperti kokain turut mengurangkan produksi sperma.

Selain itu, ada ubat-ubatan yang mengganggu pengeluaran sperma seperti ubat darah tinggi iaitu calcium channel blocker dan ubat kulat," ujarnya.


Bagi kes sperma cacat, walaupun persenyawaan berlaku, badan wanita akan secara semulajadi menggugurkannya.


VITAMIN UNTUK KESUBURAN LELAKI


Vitamin E : Meningkatkan pergerakan sperma

Vitamin E boleh membantu meningkatkan kualiti sperma. Kajian menunjukkan bahawa lelaki yang mengambil 400 mg vitamin E berserta 225 mcg selenium menunjukkan peningkatan pergerakan sperma yang progesif. MayoClinic.com melaporkan bahawa bagaimana sperma bergerak memberi kesan kepada tahap kesuburan. Sperma perlu bergerak aktif untuk menuju ke tiub fallapio untuk persenyawaan berlaku.



Zinc Complex: Meningkatkan penghasilan sperma.

Zinc digelar " mineral seks" oleh majalah Kesihatan Lelaki. Zink mempengaruhi kesuburan lelaki, potensi, nafsu seks dan kesihatan seksual pada jangka masa panjang. Zink penting untuk pengeluaran sperma. Jika tahap zinc rendah dalam tubuh lelaki, jumlah air mani menurun dan tahap testosteron juga menurun. Setiap ejakulasi, lelaki menggunakan 5 miligram zink dari dalam tubuh mereka. Maka, supplement zink adalah penting untuk kesuburan lelaki.


Ahli-ahli sains di Medical School Wayne State University di Michigan melaporkan dalam kajian mereka :" Zink memberi kesan pada tahap testosteron lelaki antara 20 dan 80 tahun . Kajian ini mendedahkan bahawa orang-orang muda yang kurang pengambilan zink dalam pemakanan selama 20 minggu mengalami penurunan testosteron. Manakala zink lelaki tua yang mengambil makanan tambahan zink untuk enam bulan mengalami peningkatan dalam pengeluaran testosteron."


CoQ 10 : Tingkatkan Tenaga Sperma

Menurut Kajian di University North of Carolina, USA :-" Dalam Sel sperma, majoriti koenzim Q10 (CoQ10) ejen tenaga dan antioksidan, tertumpu dalam mitokondria midpiece sperma (bahagian tengah sperma). Tenaga diperlukan untuk pergerakan dan semua proses tenaga di dalam sel sperma bergantung kepada sumber CoQ10. CoQ10-ubiquinol juga bertindak sebagai antioksidan, mencegah pengoksidaan lipid dalam membran sperma."

Maka CoQ 10 adalah komponen penting dalam penghasilan sperma yang bertenaga dan aktif.




Mari kita berkongsi pengalaman pasangan yang berpuas hati dengan set vitamin kesuburan ini :






Berminat untuk mencuba produk SHAKLEE? Hubungi saya :
Call / SMS / Whatsapp : 0127143441
Email : efariza87@gmail.com
Add FB saya : EfarIza Mohamed ErĂ–s
Klik Like Page Celik Vitamin untuk Info dan Tips terkini



No comments:

Post a Comment